Obec v letopočtech

1293


První zmínka o Třebovici je v Zemských deskách v době vlády českého krále Václava II (1278-
1305). Píše-li se však v roce 1293 o osadě (civitas Triovia), odlišné od „Tribovia maior – větší
Třebová“, předpokládá to již osadu vzniklou nebo vznikající vedle České Třebové. Že však
Třebovice byly větší osadou, vynikající nad okolím, lze soudit z toho, že již roku

1350


měla samostatnou faru což bylo v tehdejších dobách velkou zvláštností. Německé obyvatelstvo se
sem začalo stěhovat v době Jana Lucemburského.

1622


Otevřené údolí Třebovky, sousedící s lanškrounskou pánví bylo sice výhodné k osidlování, ale
nevýhodou ve všech válečných změnách. Touto cestou se valily vždy proudy vojsk buď z Čech na
Moravu nebo opačně. Tudy táhli i Husité z Litomyšle k Lanškrounu, kde zbořili klášter i hrad
Mirandu, tudy vpadli Švédové v nešťastné 30-ti leté válce ze svého opevnění nad Lanškrounem z
osady Landov, mající dodnes jméno po neblaze proslulém švédském generalovi Laudonovi. Tudy i
odcházeli čeští emigranti na Moravu, do Slezska i do Polska. V té době ve vylidněném a
zpustošeném kraji zanikla i Třebovická fara. Když pak po bitvě bělohorské koupil Lanškrounské
panství, k němuž i Třebovice patřila, kníže Liechtenstein, usadil ve zničených obcích Němce z
Bavor, Horní Falce a ze Slezska – tak byl poněmčen náš kraj.

1630

Na Lanškrounsku řádil mor

1739


originální pečetidlo obce Třebovice z roku 1739

1761


zřízena samostatná farnost

1789


měla obec 125 domů

1829


postavena silnice Lanškroun – Svitavy

1835 – 1838


vybudován dnešní kostel, na jeho místě stál starý – dřevěný

1837


měla obec 175 domů a 1125 obyvatel

1843 – 1845


stavba železnice Olomouc – Česká Třebová s tunelem

1846


měla obec 186 domů a 1281 obyvatel

1847


vybudována brněnská trať

1866


tunel u Třebovice opuštěn a dráha přeložena , proto byla opuštěna „stará stanice „ nedaleko tunelu
a vystavěna dnešní stanice

8-13. července a 9-15.srpna leželo v obci pruské vojsko

1869


1086 obyvatel

1874 – 1875


postavena silnice Lanškroun – Česká Třebová

1876


založen Sbor dobrovolných hasičů

1879


1156 obyvatel

1889


vybudována trať Třebovice – Moravská Třebová s názvem Moravská západní dráha

1890


1176 obyvatel

1896


zřízen poštovní úřad

1897


postavena cesta do Anenské Studánky
postavena nová – nynější – škola, dříve byla v domě čp.4

1899


postavena cesta na horním konci obce

1900


1163 obyvatel

1901


obec vysázela ovocné stromořadí podél okr. Silnice k Damníkovu ( tzv.stará cesta z křižovatky k
strážnímu domku, pod ním podél trati k silničnímu podjezdu )

1910


1207 obyvatel

1914 – 1918


1.světová válka , ze zdejší obce padlo 28 mužů

1918


vznik Československé republiky
České obyvatelstvo se nemohlo národnostně rozvíjet. O každý úspěch v pravém slova smyslu se
muselo rvát a přece i zde byla postavena menšinová česká škola pro děti těch českých lidí, kteří zde
hledali obživu, především jako zřízenci a úředníci československých státních drah nebo jiných
úřadů. A po bolestném odtržení Sudet v r. 1938 i Třebovice patřila k odstoupenému území. České
obyvatelstvo opustilo osadu a zůstalo zde přes válku jen několik málo českých lidí, většinou ze
smíšených manželství.

1921


měla obec 205 domů a 1139 obyvatel

1926


první rádio ve Třebovici

1927


postavena pila

1928

zakoupena motorová stříkačka

1928 – 1929


tuhá zima

1929


začalo se stavbou druhé koleje
zaveden telefon na poštu

1930


1176 obyvatel

1931


znovu budován Třebovický tunel opuštěný v roce 1866

1932


druhá kolej předána do provozu, došlo k rošíření stanice
položen el.kabel z České Třebové, přes Rybník , Třebovice do Damníkova a Opatova
zbudován transformátor u domu čp.172 a napojena stanice

1933


postavena silnice Třebovice – Česká Třebová (14)
začalo se stavbou české školy čp.244