1293
První zmínka o Třebovici je v Zemských deskách v době vlády českého krále Václava II (1278-
1305). Píše-li se však v roce 1293 o osadě (civitas Triovia), odlišné od „Tribovia maior – větší
Třebová“, předpokládá to již osadu vzniklou nebo vznikající vedle České Třebové. Že však
Třebovice byly větší osadou, vynikající nad okolím, lze soudit z toho, že již roku
1350
měla samostatnou faru což bylo v tehdejších dobách velkou zvláštností. Německé obyvatelstvo se
sem začalo stěhovat v době Jana Lucemburského.
1622
Otevřené údolí Třebovky, sousedící s lanškrounskou pánví bylo sice výhodné k osidlování, ale
nevýhodou ve všech válečných změnách. Touto cestou se valily vždy proudy vojsk buď z Čech na
Moravu nebo opačně. Tudy táhli i Husité z Litomyšle k Lanškrounu, kde zbořili klášter i hrad
Mirandu, tudy vpadli Švédové v nešťastné 30-ti leté válce ze svého opevnění nad Lanškrounem z
osady Landov, mající dodnes jméno po neblaze proslulém švédském generalovi Laudonovi. Tudy i
odcházeli čeští emigranti na Moravu, do Slezska i do Polska. V té době ve vylidněném a
zpustošeném kraji zanikla i Třebovická fara. Když pak po bitvě bělohorské koupil Lanškrounské
panství, k němuž i Třebovice patřila, kníže Liechtenstein, usadil ve zničených obcích Němce z
Bavor, Horní Falce a ze Slezska – tak byl poněmčen náš kraj.
1630
Na Lanškrounsku řádil mor
1739
originální pečetidlo obce Třebovice z roku 1739

1761
zřízena samostatná farnost
1789
měla obec 125 domů
1829
postavena silnice Lanškroun – Svitavy
1835 – 1838
vybudován dnešní kostel, na jeho místě stál starý – dřevěný

1837
měla obec 175 domů a 1125 obyvatel
1843 – 1845
stavba železnice Olomouc – Česká Třebová s tunelem

1846
měla obec 186 domů a 1281 obyvatel
1847
vybudována brněnská trať
1866
tunel u Třebovice opuštěn a dráha přeložena , proto byla opuštěna „stará stanice „ nedaleko tunelu
a vystavěna dnešní stanice

8-13. července a 9-15.srpna leželo v obci pruské vojsko
1869
1086 obyvatel
1874 – 1875
postavena silnice Lanškroun – Česká Třebová
1876
založen Sbor dobrovolných hasičů
1879
1156 obyvatel
1889
vybudována trať Třebovice – Moravská Třebová s názvem Moravská západní dráha
1890
1176 obyvatel
1896
zřízen poštovní úřad
1897
postavena cesta do Anenské Studánky
postavena nová – nynější – škola, dříve byla v domě čp.4

1899
postavena cesta na horním konci obce
1900
1163 obyvatel
1901
obec vysázela ovocné stromořadí podél okr. Silnice k Damníkovu ( tzv.stará cesta z křižovatky k
strážnímu domku, pod ním podél trati k silničnímu podjezdu )
1910
1207 obyvatel
1914 – 1918
1.světová válka , ze zdejší obce padlo 28 mužů
1918
vznik Československé republiky
České obyvatelstvo se nemohlo národnostně rozvíjet. O každý úspěch v pravém slova smyslu se
muselo rvát a přece i zde byla postavena menšinová česká škola pro děti těch českých lidí, kteří zde
hledali obživu, především jako zřízenci a úředníci československých státních drah nebo jiných
úřadů. A po bolestném odtržení Sudet v r. 1938 i Třebovice patřila k odstoupenému území. České
obyvatelstvo opustilo osadu a zůstalo zde přes válku jen několik málo českých lidí, většinou ze
smíšených manželství.
1921
měla obec 205 domů a 1139 obyvatel
1926
první rádio ve Třebovici
1927
postavena pila

1928
zakoupena motorová stříkačka
1928 – 1929
tuhá zima
1929
začalo se stavbou druhé koleje
zaveden telefon na poštu
1930
1176 obyvatel
1931
znovu budován Třebovický tunel opuštěný v roce 1866

1932
druhá kolej předána do provozu, došlo k rošíření stanice
položen el.kabel z České Třebové, přes Rybník , Třebovice do Damníkova a Opatova
zbudován transformátor u domu čp.172 a napojena stanice
1933
postavena silnice Třebovice – Česká Třebová (14)
začalo se stavbou české školy čp.244


